Coach Evelyne

Faalangst

Studeren en examens doen. Voor sommigen gaat het vanzelf, anderen schieten in de stress bij alleen al de gedachte. De wil om het goed te doen of aan de verwachtingen te voldoen kan voor extra druk zorgen.

Ongezonde stress

Af en toe stress ervaren is normaal. Het gespannen gevoel zorgt er voor dat je de juiste inspanning levert om je doel te bereiken. Zolang dit binnen proportie blijft noemen we dit gezonde stress. Het motiveert je bijvoorbeeld om de dag voor een examen of een belangrijke presentatie extra geconcentreerd te werken. Dat is goed, en staat je prestaties niet in de weg.

Ongezonde stress daarentegen is negatief. Het zorgt er voor dat je niet meer helder kan nadenken. Of een black-out krijgt. Of beslist niet mee te doen met een examen terwijl je er wel voor gestudeerd hebt. De irrationele angst dat je zal mislukken zal je blokkeren in plaats van te motiveren. Wanneer gezonde stress omslaat in ongezonde stress is het tijd om hulp te zoeken.

Faalangst

Faalangst hoeft niet altijd met letterlijk ‘falen’ op zich te maken hebben. Het hangt er van af wat jij persoonlijk als falen ervaart. Voor de ene is dat minimum 80% halen, voor de andere is het een goede indruk maken op de docent of anderen. Het gaat niet altijd over voldoende kennis of goede punten. Je kan ook bang zijn om op sociaal vlak afgewezen te worden, en nergens bij te horen.

Faalangst kent twee vormen. De eerste is actieve faalangst. Je bent dan heel minutieus en zelfs perfectionistisch bezig met je studie. Je wil elk detail perfect kennen, of het relevant is of niet. Want je weet toch maar nooit dat de docent het vraagt en je wil de kans op falen klein en onder controle houden.

Passieve faalangst daarentegen uit zich in uitstelgedrag. Je loopt weg van hetgeen je angstig maakt en verliest tijd met op stap te gaan, te surfen, dagdromen. Deze faalangst is even erg, maar minder zichtbaar.

Als je dieper gaat kijken heeft faalangst meestal te maken met zelfvertrouwen en zelfwaardering. Als je faalt, hoe zullen anderen dan over je denken? Hoe denk je over jezelf? Je wil graag zoveel mogelijk onder controle houden. Maar door te veel te willen controleren, en alles nog beter te willen doen, blijft er geen ruimte meer over voor plezier en creativiteit.

Symptomen

Faalangst uit zich in heel uiteenlopende symptomen

In je hoofd

  • negatief zelfbeeld
  • moeilijk complimenten kunnen aanvaarden
  • te hoge of te lage eisen stellen aan jezelf

Lichamelijk

  • rood worden, hartkloppingen, zweten
  • maag- en darmklachten
  • hoofdpijn
  • hyperventilatie

Gedrag

  • uitstellen, dagdromen
  • situaties of taken ontlopen
  • perfectionisme
  • black-out

Doorbreek het patroon

Erkennen dat je last hebt van faalangst is vaak de eerste grote stap in de richting van een oplossing. Misschien wel de grootste stap. Want dan kan je er wat aan gaan doen. 

Je kan bij mij terecht voor een heel specifiek traject dat een aangepaste versie is van het perfectionisme traject volgens de OCP methodiek. Ik kies voor deze methode omdat het werkt met het onderbewuste. Ik ben er van overtuigd dat moest je heel bewust de knop in je hoofd zou kunnen omdraaien en je géén faalangst meer zou hebben, je dat allang gedaan zou hebben. Je bent wellicht moe van het ‘moeten positief denken’. En het lukt niet om je gedachten louter rationeel bij te sturen. 

Daarom laten we het denken los, en werken met wat in het onbewuste aanwezig is. De methode is toegankelijk voor iedereen.

Contacteer mij voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.